Algemene leveringsvoorwaarden Fiori & Co B.V. (Kesari)
- Definities
In deze algemene leveringsvoorwaarden wordt verstaan onder:
- Algemene Voorwaarden: de onderhavige algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden.
- Fiori & Co: de vennootschap onder firma Fiori & Co VOF, statutair gevestigd te Amsterdam, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Amsterdam onder nummer 90397398, kantoorhoudende aan het adres Hermitage 140, 2134AC Hoofddorp.
- Klant: iedere persoon c.q. onderneming die met Fiori & Co contracteert c.q. beoogt te contracteren.
- Intellectuele Eigendomsrechten: alle intellectuele eigendomsrechten, waaronder begrepen maar daartoe niet beperkt auteursrechten, geregistreerde en niet geregistreerde merkrechten, handelsnaamrechten, verleende en aangevraagde octrooien, geregistreerde en niet geregistreerde modelrechten, know how, rechten in ontwerpen en uitvindingen, rechten uit licenties, toestemmingen, voorrangsrechten, rechten met eenzelfde en soortgelijk effect of aard als de hiervoor genoemde rechten en overige rechten die voortvloeien uit de Producten, ontwerpen en de diensten van Fiori & Co.
- Netto Factuurwaarde: de inkoopprijs die de Klant aan Fiori & Co betaalt, inclusief verstrekte orderkortingen en exclusief betalingskortingen, retouren, BTW en acties, voor de door Fiori & Co aan de Klant geleverde Producten.
- Producten: kleding en accessoires al dan niet voorzien van door Fiori & Co geregistreerde merken dan wel onder private label die door Fiori & Co aan Klant worden geleverd.
- Offerte: elk mondeling of schriftelijk aanbod van Fiori & Co aan Klant.
- Order: elke mondelinge of schriftelijke order die door de Klant bij Fiori & Co voor de levering van Producten wordt geplaatst.
- Orderbevestiging: elke mondelinge of schriftelijke bevestiging van de Order door Fiori & Co.
- Overeenkomst: iedere Overeenkomst die tussen Fiori & Co en Klant tot stand komt, elke wijziging daarvan of aanvulling daarop en alle vervolgovereenkomsten, alsmede alle (rechts)handelingen ter voorbereiding en ter uitvoering van die Overeenkomst.
- Partijen: verwijzing naar Fiori & Co en Klant tezamen.
- Toepasselijkheid
- Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle Offertes van en Overeenkomsten met Fiori & Co en op alle Orders van de Klant. Deze Algemene Voorwaarden zijn ook van toepassing op leveringen van Producten die Fiori & Co al dan niet door een derde laat leveren. De onderhavige voorwaarden gelden eveneens voor eventuele nadere of vervolgovereenkomsten tussen Fiori & Co en de Klant. De Klant wordt geacht hiermee akkoord te zijn gegaan.
- Afwijkingen op deze Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk door Partijen zijn overeengekomen. In dat geval prevaleren de uitdrukkelijk overeengekomen afwijkende bepalingen. Indien Fiori & Co bij een of meer Overeenkomsten met de Klant afwijkt van deze Algemene Voorwaarden houdt dit niet in dat deze afwijking tevens geldt voor eerdere of latere Overeenkomsten tussen Fiori & Co en de Klant.
- De toepasselijkheid van (algemene) voorwaarden van de Klant wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
- Indien één of meerdere van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden geheel of gedeeltelijk nietig zijn of worden vernietigd, zullen de overige bepalingen van deze Algemene Voorwaarden van kracht blijven en treden Partijen in overleg om een vervangende bepaling overeen te komen, die aansluit bij de bedoeling die Partijen hadden bij het opstellen van het nietige of vernietigde beding.
- In geval van wijziging van de Algemene Voorwaarden stemt de Klant in met de toepasselijkheid van deze gewijzigde Algemene Voorwaarden indien zij deze niet binnen 14 (veertien) dagen na ontvangst hiervan van de hand wijst.
- Offertes, Orders en totstandkoming Overeenkomst
- Alle Offertes van Fiori & Co zijn vrijblijvend en zijn gedurende een door Fiori & Co aangegeven termijn geldig. Indien Fiori & Co geen termijn heeft aangegeven in haar Offerte, zal de Offerte in ieder geval na 30 dagen automatisch komen te vervallen. Alle Offertes kunnen op elk moment door Fiori & Co worden herroepen, ook indien de Offerte een termijn voor aanvaarding bevat.
- De van de Offerte deel uitmakende documenten, zoals prijslijsten, brochures, catalogi, folders en dergelijke, zijn zo nauwkeurig mogelijk maar zijn vrijblijvend en op geen enkele wijze bindend voor Fiori & Co. De betreffende documenten zijn en blijven bovendien (intellectueel) eigendom van Fiori & Co.
- Fiori & Co kan niet aan haar Offerte worden gehouden indien de Klant redelijkerwijs kan begrijpen dat de Offerte, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
- Klant kan een Order plaatsen bij Fiori & Co schriftelijk per Whatsapp bericht, e-mail, of mondeling per telefoon of in de showroom van Fiori & Co of via een sales agent van Fiori & Co, .
- Een Overeenkomst komt tot stand:
- op het moment dat de Klant de Offerte van Fiori & Co schriftelijk aanvaardt behoudens in geval van herroeping ex artikel 3.1 van de Algemene Voorwaarden door Fiori & Co;
- indien de Klant een Order plaatst bij Fiori & Co wordt de Overeenkomst geacht tot stand te zijn gekomen, wanneer de Order door Fiori & Co schriftelijk is bevestigd met een Orderbevestiging of wanneer Fiori & Co met de uitvoering van de Order is begonnen. De Klant is niet gerechtigd een Order, ook niet als deze nog niet is aanvaard door Fiori & Co, te herroepen. Fiori & Co heeft te allen tijde het recht een Order niet te accepteren;
- in geval van een door beide Partijen schriftelijk ondertekende Overeenkomst.
- Prijzen
- Tenzij anders vermeld, zijn de in een Offerte, Orderbevestiging, prijslijst of in een Overeenkomst vermelde prijzen in Euro’s uitgedrukt, exclusief BTW, invoerrechten, vrachtheffingen, verzend- en administratiekosten en andere heffingen van overheidswege, alsook exclusief eventuele andere in het kader van de Overeenkomst te maken kosten. Deze heffingen en kosten kunnen door Fiori & Co afzonderlijk in rekening worden gebracht.
- De in een Offerte of Overeenkomst vermelde prijzen van de door Fiori & Co te leveren Producten zijn exclusief vervoerskosten, tenzij Partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- Fiori & Co heef het recht om de prijzen of onderdelen daarvan van nog niet geleverde en/of niet betaalde Producten te wijzigen indien een of meerdere kostprijsfactoren na sluiting van de Overeenkomst een wijziging ondergaan die direct van invloed is op de prijs van de te leveren Producten. Fiori & Co is eveneens bevoegd onverwijld prijzen aan te passen indien een wettelijke prijsbepalende factor daartoe aanleiding geeft.
- Uitvoering Overeenkomst en levering
- Nadat de Overeenkomst tot stand is gekomen, zal Fiori & Co overgaan tot levering van de Producten zoals vermeld in de Overeenkomst.
- Alle opgegeven en/of overeengekomen levertijden zijn gebaseerd op gegevens en omstandigheden die bij het aangaan van de Overeenkomst aan Fiori & Co bekend waren. Deze levertijden gelden steeds als streefdata, deze levertijden binden Fiori & Co niet en hebben slechts een indicatief karakter en zijn nimmer te beschouwen als fatale termijnen, tenzij uitdrukkelijk tussen Partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen. Fiori & Co spant zich in om de betreffende levertijden zo veel als mogelijk in acht te nemen, maar enkele overschrijding van een levertijd levert geen tekortkoming op. Vertraging in de levering zal de Klant nimmer het recht geven de Overeenkomst te ontbinden noch op enige vorm van schadevergoeding.
- Fiori & Co levert de Producten in alle gevallen ex works, Amsterdam, Nederland, als voorzien in de ICC Incoterms. Alle risico’s ter zake van door Fiori & Co af te leveren Producten gaan over op de Klant op het moment dat de aflevering van de Producten door Fiori & Co aldaar plaatsvindt. De Producten blijven echter het eigendom van Fiori & Co totdat de prijs door Klant volledig is betaald.
- Indien Fiori & Co de Producten aan de Klant per post verstuurd en de Producten komen niet aan bij de Klant dan dient Klant de Producten te betalen aan Fiori & Co indien Fiori & Co een schriftelijk verzendbewijs aan de Klant kan tonen.
- De Klant dient de Producten af te nemen op het moment van levering.
- Fiori & Co is gerechtigd om te leveren in gedeelten (deelleveranties), welke zij afzonderlijk kan factureren. De Klant is verplicht deze deelfacturen te betalen overeenkomstig artikel 11 van de Algemene Voorwaarden.
- Indien de Klant weigert om de bestelde Producten af te nemen, is het Fiori & Co toegestaan:
- de Producten te leveren door middel van een schriftelijke kennisgeving, in welk geval Fiori & Co de Producten bij haar of een derde zal opslaan vanaf het moment van schriftelijke kennisgeving, hetgeen voor rekening en risico, met inbegrip van het risico op de achteruitgang van de kwaliteit, komt van de Klant; of
- om over te gaan tot gehele of gedeeltelijke ontbinding van de Overeenkomst, en de Producten te verkopen en te leveren aan (een) derde(n).
- Indien Fiori & Co, in welke vorm dan ook, schade lijdt als gevolg van het feit dat de Klant weigert de bestelde Producten af te nemen, is de Klant aansprakelijk voor deze schade.
- De Klant is gehouden al datgene te doen dat redelijkerwijs van de Klant verwacht kan worden om tijdige levering door Fiori & Co mogelijk te maken, bij gebreke waarvan Fiori & Co bevoegd is haar leveringsverplichting op te schorten.
- Eigendomsvoorbehoud
- Het eigendom van de door Fiori & Co aan de Klant geleverde Producten gaat pas op de Klant over als de Klant alles heeft voldaan inzake hetgeen Fiori & Co uit hoofde van alle Overeenkomsten met de Klant en in dat kader geleverde Producten te vorderen mocht hebben of krijgen, zulks binnen de grenzen van artikel 3:92 Burgerlijk Wetboek (hierna: BW).
- De Klant is verplicht (1) de geleverde maar (nog) niet (volledig) betaalde Producten te verzekeren, (2) alle vorderingsrechten die Klant voor wat betreft de door Fiori & Co geleverde Producten ten opzichte van derden mocht hebben op verzoek van Fiori & Co per omgaande aan Fiori & Co over te dragen door middel van cessie, (3) aan derden kenbaar te maken dat de door Fiori & Co aan Klant geleverde Producten door Fiori & Co onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd indien Klant de Producten (nog) niet (volledig) heeft betaald.
- Indien de Klant haar verplichtingen niet nakomt of indien er gegronde vrees bestaat dat zij haar verplichtingen niet zal nakomen, is Fiori & Co gerechtigd om de geleverde Producten waarop het in artikel 6.1 bedoelde eigendomsvoorbehoud rust bij de Klant of bij derden die deze Producten voor de Klant houden, weg te (doen) halen. De Klant is verplicht hiertoe alle medewerking te verlenen op straffe van een onmiddellijk opeisbare boete van 20% per dag of dagdeel dat de Klant deze verplichting niet nakomt van al hetgeen de Klant aan Fiori & Co is verschuldigd, onverminderd het recht om nakoming van de in de vorige zin genoemde verplichtingen en/of het recht schadevergoeding te vorderen.
- Voor de op grond van het eigendomsvoorbehoud teruggenomen Producten wordt de Klant gecrediteerd voor de marktwaarde van de teruggenomen Producten op de dag van de terugname.
- Fiori & Co levert alle Producten aan de Klant onder voorbehoud van een stil pandrecht op de Producten ten gunste van Fiori & Co. De Klant krijgt, nadat het eigendomsvoorbehoud is vervallen, de Producten derhalve in eigendom overgedragen bezwaard met een stil pandrecht ten gunste van Fiori & Co. Deze pandrechten strekken tot meerdere zekerheid voor de betaling van al hetgeen Fiori & Co uit welke hoofde dan ook van de Klant te vorderen heeft of krijgt. De Klant zal op eerste verzoek van Fiori & Co een akte tot vestiging van pandrecht tekenen en deze registreren bij de belastingdienst. Indien de Klant dit weigert geldt deze bepaling als een onherroepelijk volmacht van Klant aan Fiori & Co om dit pandrecht tot stand te brengen.
- Retentierecht
- Op alle Producten die zich van of namens de Klant onder Fiori & Co bevinden, ongeacht de reden of oorzaak daarvan, heeft Fiori & Co een retentierecht zolang de Klant niet al zijn verplichtingen, uit welke hoofde dan ook, jegens Fiori & Co is nagekomen.
- In geval de Producten geheel of gedeeltelijk tenietgaan dan wel op andere wijze beschadigen of in waarde dalen hetgeen niet te wijten is aan opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van Fiori & Co, kan Klant geen aanspraak maken op enige vorm van schadevergoeding ten aanzien van deze Producten.
- Klachten en onderzoeksplicht Klant.
- De Klant, indien de Klant in Nederland is gevestigd, is verplicht om binnen 5 dagen na levering van de Producten te controleren of de kwantiteit en de kwaliteit daarvan deugdelijk is en voldoet aan de tussen Partijen gesloten Overeenkomst. Indien de Klant buiten Nederland is gevestigd dan is de Klant verplicht om binnen 8 dagen na levering van de Producten te controleren of de kwantiteit en de kwaliteit daarvan deugdelijk is en voldoet aan de tussen Partijen gesloten Overeenkomst
- In het geval de Klant een gebrek ontdekt in de kwantiteit en/of de kwaliteit van de geleverde Producten, dient de Klant, indien de Klant in Nederland is gevestigd, het gebrek onverwijld na ontdekking en niet later dan 5 dagen na levering van de Producten schriftelijk kenbaar te maken aan Fiori & Co met gedetailleerde beschrijving van de klacht, (indien mogelijk) een foto van het gebrek onder vermelding van het factuurnummer en de pakbon behorende bij de levering. Indien de Klant aantoont dat hij het gebrek redelijkerwijs niet had kunnen constateren binnen de hiervoor genoemde termijn (verborgen gebrek), dient de Klant het gebrek binnen 5 dagen na ontdekking daarvan, althans binnen 5 dagen nadat het gebrek redelijkerwijs ontdekt had kunnen worden, alsnog schriftelijk te melden bij Fiori & Co. Indien de Klant buiten Nederland is gevestigd geldt een klachttermijn van 8 dagen na levering van de Producten dan wel 8 dagen nadat het gebrek redelijkerwijs ontdekt had kunnen worden.
- In het geval een klacht niet binnen de in artikel 8.2 genoemde termijn is gemeld en/of niet voldoet aan de in artikel 8.2 genoemde vereisten, dan vervallen alle rechten van de Klant ter zake van het geconstateerde gebrek c.q. de geconstateerde tekortkoming van rechtswege.
- Fiori & Co zal zich inspannen binnen 10 dagen na ontvangst van de klacht te beoordelen of de klacht gegrond is.
- Indien een klacht gegrond is, heeft Fiori & Co de keuze om of (i) het desbetreffende deel van de levering te verbeteren/herstellen of opnieuw aan de Klant te leveren of (ii) een creditnota aan de Klant te versturen voor het desbetreffende deel van de levering, die vervolgens als geannuleerd wordt beschouwd. De Klant heeft indien een klacht gegrond is verklaard, geen recht op een andere vorm van (schade)vergoeding dan als aangegeven in dit artikel 8.5 Algemene Voorwaarden en niet het recht de Overeenkomst te annuleren of te beëindigen.
- De Klant is slechts na voorafgaande schriftelijke goedkeuring van Fiori & Co gerechtigd om Producten aan Fiori & Co te retourneren. Retourzendingen die niet werden voorafgegaan door een klacht en de daarbij behorende gegevens omtrent de klacht en door een schriftelijke toestemming voor de retourzending van Fiori & Co zijn niet toegestaan. In het geval de Klant in strijd met deze bepalingen de Producten retourneert dan wel zonder gegronde reden retourneert zal Fiori & Co deze Producten, voor rekening en risico van de Klant, ter beschikking houden van de Klant. Fiori & Co houdt deze Producten zonder dat sprake is van enige erkenning van de juistheid van een aanspraak op een garantie aan de zijde van de Klant.
- Klachten ontheffen de Klant niet van haar betalingsverplichtingen.
- Nakoming / garanties / tekortschieten.
- Fiori & Co zal haar uiterste best doen om de Producten in dezelfde hoeveelheid en kwaliteit te leveren als de hoeveelheid en kwaliteit die door de Klant besteld is en door Fiori & Co is bevestigd.
- Mededelingen door of namens Fiori & Co met betrekking tot de kwaliteit, samenstelling, toepassingsmogelijkheden, eigenschappen in de ruimste zin etc. van de geleverde Producten worden slechts beschouwd als garanties, indien deze uitdrukkelijk en schriftelijk zijn bevestigd in de vorm van een garantie door Fiori & Co.
- Wanneer de Klant de door Fiori & Co geleverde Producten geheel of gedeeltelijk in gebruik genomen heeft of aan derden heeft geleverd, staat vast dat Fiori & Co de Overeenkomst deugdelijk is nagekomen.
- Kleine afwijkingen met betrekking tot de kwaliteit, kleur, omvang, het gewicht, de afwerking, het ontwerp, etc., die als toelaatbaar beschouwd worden in de markt of technisch niet voorkomen kunnen worden alsook normale slijtage van de geleverde Producten, vormen nooit een grond voor een tekortkoming van Fiori & Co.
- Geringe afwijkingen in de geleverde hoeveelheid – dat wil zeggen minder dan 5 % van de bestelde hoeveelheid – leveren nooit een tekortkoming van Fiori & Co op.
- Indien de geleverde Producten aan de Overeenkomst voldoen, maar niet geschikt blijken te zijn voor het doel waarvoor de Klant deze wenst te gebruiken, komt dit voor risico van de Klant. Dit levert geen tekortkoming van Fiori & Co op.
- Product recall
- In dringende gevallen, waaronder in ieder geval wordt verstaan het geval dat de te leveren Producten of geleverde Producten niet blijken te voldoen aan de al dan niet gestelde wettelijke vereisten, is Klant op eerste verzoek verplicht de reeds geleverde Producten terug te sturen aan Fiori & Co en in het geval de Producten reeds door Klant aan derden zijn geleverd, deze bij de betreffende derden terug te halen. Fiori & Co beoordeelt zelf of een geval al dan niet dringend is en of een product recall moet worden toegepast. In het geval Fiori & Co tot een als hiervoor omschreven bedoelde product recall overgaat, is Klant verplicht in dat verband alle maatregelen te nemen die Fiori & Co noodzakelijk acht en in dat gevolg te geven aan alle instructies van Fiori & Co die verband houden met de product recall. Klant zal op haar beurt zoveel als mogelijk schadebeperkende maatregelen in dat verband nemen. In het geval Fiori & Co besluit over te gaan tot een product recall is Fiori & Co enkel gehouden tot ofwel vervanging van de Producten ofwel om een creditnota aan de Klant te versturen ter zake de teruggehaalde Producten. Fiori & Co kan in het geval van een product recall niet gehouden worden tot betaling van enige vorm van schadevergoeding aan de zijde van Klant.
- Betaling
- Fiori & Co bepaalt de betalingsvoorwaarden. Het staat Fiori & Co vrij een aanbetaling te verlangen, alvorens zij aanvangt met de uitvoering van de Overeenkomst of Order.
- Fiori & Co hanteert een betalingstermijn van 14 dagen na de factuurdatum, tenzij Partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen. De valutadatum op het bankafschrift is bepalend en wordt aangemerkt als betalingsdag.
- Een eventuele door Fiori & Co aan de Klant aangeboden betalingskorting ter zake de tijdige betaling van de factuur, vervalt van rechtswege indien de Klant de factuur niet binnen de door Fiori & Co gestelde termijn heeft voldaan.
- Indien de Klant bezwaren heeft tegen de ontvangen factuur, dan dient de Klant deze bezwaren binnen 5 werkdagen na dagtekening van de factuur schriftelijk aan Fiori & Co kenbaar te maken, bij gebreke waarvan de juistheid van de factuur komt vast te staan.
- De Klant is nimmer gerechtigd haar verplichtingen jegens Fiori & Co op te schorten en/of te verrekenen met een eigen vordering op Fiori & Co. Bezwaren tegen de hoogte van een factuur of klachten over de geleverde Producten geven de Klant aldus nimmer de bevoegdheid de betaling op te schorten.
- Indien de Klant de factuur niet binnen de betalingstermijn voldoet, is de Klant automatisch in verzuim zonder dat een voorafgaande ingebrekestelling daartoe is vereist. De Klant is over hetgeen zij alsdan verschuldigd is vanaf de verzuimdatum de wettelijke handelsrente verschuldigd per maand of een gedeelte van een maand. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de Klant in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
- Alle kosten, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke, welke Fiori & Co moet maken ter effectuering van haar rechten, zijn voor rekening van de Klant. De buitengerechtelijke kosten worden, in afwijking op de wettelijke regelgeving hieromtrent, vastgesteld op een bedrag van 15% van het betrokken bedrag met een minimum van EUR 500,- exclusief BTW. De Klant is over de verschuldigde incassokosten eveneens rente verschuldigd.
- Indien Fiori & Co schade lijdt als gevolg van de weigerachtige betaling door de Klant, in welke vorm dan ook, is de Klant aansprakelijk voor deze schade.
- Betalingen van de Klant strekken allereerst in mindering op de verschuldigde kosten en rente (in deze volgorde) en vervolgens in mindering op hoofdsommen en lopende rente, waarbij oudere vorderingen voor nieuwe gaan. Fiori & Co kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de Klant een andere volgorde voor de toerekening van de betaling aanwijst. Fiori & Co kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente en incassokosten worden voldaan.
- Indien het Fiori & Co wenselijk voorkomt en in ieder geval als de Klant in gebreke is met enige betalingsverplichting uit welke hoofde dan ook, is Fiori & Co gerechtigd na het aangaan van een Overeenkomst in afwijking van de overeengekomen betalingsregeling betaling vooraf te verlangen dan wel een zekerheidsstelling voor de betalingsverplichtingen van de Klant. De Klant dient op eerste verzoek van Fiori & Co daaraan gehoor te geven.
- Indien de Overeenkomst met meer dan één Klant is gesloten, dan zijn alle Klanten hoofdelijk gehouden tot nakoming van de betalingsverplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst (ongeacht de tenaamstelling van de factuur).
- Fiori & Co is te allen tijde gerechtigd de Klant om een vooruitbetaling te verzoeken ofwel Klant te verplichten, indien Fiori & Co de door haar te leveren bestellingen wenst af te dekken bij een door haar te bepalen kredietverzekeraar, mee te werken aan een kredietbeoordeling.
- Indien de Klant artikel 11.2 niet naleeft dan wel geen gevolg geeft aan een verzoek van Fiori & Co als bedoeld in artikel 11.12 dan wel weigert mee te werken aan een kredietbeoordeling of als geen positieve kredietbeoordeling wordt afgegeven, is Fiori & Co gemachtigd:
- om de Producten door middel van een schriftelijke kennisgeving te leveren, in welk geval de Producten bij Fiori & Co of een derde persoon opgeslagen worden vanaf het moment van de schriftelijke kennisgeving, en dit op kosten en voor risico, waaronder het risico op kwaliteitsvermindering, van de Klant totdat de volledige aankoopprijs betaald is; of
- om de Overeenkomst met de Klant geheel of gedeeltelijk te ontbinden zonder dat hiertoe een ingebrekestelling is vereist en de Producten aan (een) derde partij(en) te verkopen of te leveren. In dat geval is de Klant, wanneer Fiori & Co hiertoe kosten maakt of op enigerlei wijze schade lijdt als gevolg van de niet-betaling door de Klant, aansprakelijk voor deze schade en kosten en dient zij deze te vergoeden; of
- haar verplichtingen jegens de Klant uit hoofde van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk op te schorten.
- Fiori & Co is in het geval van een ontbinding dan wel opzegging dan wel opschorting van de Overeenkomst nooit gehouden tot enige vorm van schadevergoeding aan Klant, tenzij er feiten en omstandigheden aan de ontbinding, opschorting of opzegging ten grondslag liggen die aan Fiori & Co toe te rekenen zijn. Ingeval Fiori & Co ervoor kiest haar verplichtingen jegens de Klant geheel of gedeeltelijk op te schorten, zijn de bepalingen van artikel 13 op Partijen van toepassing.
- De Klant is nimmer gerechtigd om enige van zijn verplichtingen op te schorten en/of te verrekenen met vorderingen van Fiori & Co ongeacht of deze vorderingen opeisbaar zijn of niet.
- Contractduur en beëindiging
- Onverminderd de overige op grond van de Algemene Voorwaarden of de wet aan Fiori & Co toekomende rechten is Fiori & Co bevoegd de Overeenkomst met de Klant, met onmiddellijke ingang en zonder rechterlijke tussenkomst tussentijds te beëindigen door en met een enkele schriftelijke mededeling, zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn, onverminderd alle haar verder toekomende rechten, in de navolgende gevallen:
- indien de Klant één of meer van haar verplichtingen onder een Overeenkomst niet nakomt;
- indien de Klant in staat van faillissement wordt verklaard, dan wel in surseance van betaling komt te verkeren;
- indien een verzoek tot faillietverklaring wordt ingediend tegen de Klant, dan wel een verzoek tot surseance van betaling;
- indien de Klant haar crediteuren een akkoord aanbiedt;
- indien de onderneming van de Klant staakt of dreigt te staken;
- indien er beslag wordt gelegd door een derde ten laste van de Klant;
- indien na het sluiten van de Overeenkomst Fiori & Co ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Klant de verplichtingen niet, niet juist en/of niet tijdig zal nakomen en/of indien naar het oordeel van Fiori & Co inning van bestaande of toekomstige vorderingen niet zeker gesteld kan worden;
- de Klant enige op haar krachtens tussen Fiori & Co en de Klant gesloten Overeenkomst of krachtens de wet op de Klant rustende verplichting de verplichtingen niet, niet volledig of niet tijdig nakomt en in verzuim verkeert;
- indien door de vertraging aan de zijde van de Klant niet langer van Fiori & Co kan worden gevergd dat zij de Overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen;
- indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk is of indien er zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet van Fiori & Co kan worden gevergd;
- indien de Klant inbreuk maakt op de Intellectuele Eigendomsrechten van Fiori & Co;
- indien Fiori & Co haar zakelijke activiteiten staakt of indien Fiori & Co, om welke reden dan ook, niet langer gerechtigd is om alle of enige van de Merken en/of Intellectuele Eigendomsrechten te gebruiken.
- Bij beëindiging van de Overeenkomst zijn alle vorderingen van Fiori & Co op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
- Indien de beëindiging op grond van artikel 12.1 aan de Klant toe te rekenen is, heeft Fiori & Co recht op vergoeding van haar schade, daaronder begrepen de kosten, die zij daardoor lijdt.
- Na beëindiging van een overeenkomst tussen Fiori & Co en een Klant om welke reden dan ook, zal de Klant onmiddellijk, op eerste verzoek daartoe van Fiori & Co, aan Fiori & Co een rapportage verstrekken waarin is opgenomen (a) de voorraad van de Producten die de Klant of een derde namens de Klant houdt, en (b) de promotiematerialen die de Klant of een derde namens de Klant houdt. Voorts zal de Klant op haar kosten op eerste verzoek van Fiori & Co onmiddellijk alle Producten, promotiematerialen, hangers en andere voorwerpen die de Klant van Fiori & Co houdt, waaronder monsters, prijslijsten, zakelijke informatie en dergelijke, retourneren naar een door Fiori & Co opgegeven adres zonder enig Product, promotiemateriaal, hanger en/of andere voorwerp achter te houden.
- Na beëindiging van een overeenkomst tussen Fiori & Co en een Klant zal de Klant zijn verplichtingen jegens consumenten met betrekking tot de Producten gestand doen, meer in het bijzonder om retouren en/of klachten over de Producten namens Fiori & Co te behandelen.
- Indien een Overeenkomst tussen Klant en Fiori & Co wordt beëindigd, heeft Fiori & Co het recht om ook de onderliggende koopovereenkomsten en/of orders met onmiddellijke ingang te beëindigen. Wanneer Fiori & Co besluit om deze koopovereenkomsten en/of orders niet te beëindigen is de Klant verplicht om al haar verplichtingen uit hoofde van deze koopovereenkomsten en/of orders na te komen.
- Vrees niet nakoming
- Indien na het sluiten van de Overeenkomst omstandigheden aan Fiori & Co ter kennis komen die haar goede grond geven te vrezen dat de Klant een van de verplichtingen niet, niet juist en/of niet tijdig zal nakomen, waarvan onder meer sprake is in geval van faillissement of surseance van betaling of wanneer een aanvraag tot één van deze maatregelen ten aanzien van de Klant aanhangig is, of in geval een besluit tot ontbinding of fusie van de Klant is genomen of indien conservatoir of executoriaal beslag op enig deel van het vermogen van de Klant is of wordt gelegd, ofwel de Klant enige betalingsverplichting jegens Fiori & Co niet nakomt, worden alle betalingsverplichtingen van de Klant jegens Fiori & Co uit welke hoofde dan ook direct en volledig opeisbaar. Fiori & Co is gerechtigd onmiddellijke betaling van deze opeisbare vorderingen te verlangen dan wel een zekerheidsstelling ter zake deze opeisbare vorderingen.
- Fiori & Co is in dat geval bevoegd de nakoming van haar verplichtingen jegens de Klant op te schorten, totdat betaling en/of zekerheidsstelling van alle betalingsverplichtingen heeft plaatsgevonden. Indien Fiori & Co daartoe overgaat, is zij op geen enkele manier gehouden tot vergoeding van schade en kosten die daardoor op een of andere wijze ontstaan aan de zijde van de Klant.
- De Klant is aansprakelijk voor alle schade die hieruit voortvloeit aan de zijde van Fiori & Co.
- Aansprakelijkheid
- Indien in rechte of anderszins komt vast te staan dat Fiori & Co jegens de Klant aansprakelijk mocht zijn voor schade die wordt geleden in verband met de Overeenkomst, of uit hoofde van onrechtmatige daad, schending van (intellectuele) eigendomsrechten van derden of uit enige andere hoofde, dan is deze aansprakelijkheid, inclusief een eventuele betalingsverplichting op basis van artikel 6:230 BW en/of artikel 6:271 BW, te allen tijde in zijn totaliteit beperkt tot hetgeen in deze bepaling is bepaald:
- Fiori & Co is nimmer aansprakelijk voor schade, die is ontstaan doordat Fiori & Co is uitgegaan van door of namens de Klant verstrekte onjuiste gegevens/bestanden;
- Fiori & Co is nimmer aansprakelijk voor de door de Klant geleden gederfde winst, gemiste inkomsten, gemiste omzet, gemiste besparingen, schade door bedrijfs- en andersoortige stagnatie;
- De aansprakelijkheid van Fiori & Co, inclusief een eventuele betalingsverplichting op basis van artikel 6:230 BW en/of artikel 6:271 BW, tegenover de Klant is te allen tijde beperkt tot het bedrag dat de aansprakelijkheidsverzekering van Fiori & Co in voorkomend geval uitkeert;
- In het geval de aansprakelijkheidsverzekering van Fiori & Co - om welke reden dan ook - niet tot uitkering overgaat, geldt dat de aansprakelijkheid van Fiori & Co, inclusief een eventuele betalingsverplichting op basis van artikel 6:230 BW en/of artikel 6:271 BW, is beperkt tot:
- de Netto Factuurwaarde van de factuur ter zake de Producten waarop de schadeveroorzakende gebeurtenis betrekking heeft dan wel indien meerdere facturen betrekking hebben op de schadeveroorzakende gebeurtenis, de Netto Factuurwaarde van de laatste van deze reeks door Fiori & Co aan de Klant verzonden facturen voorafgaand aan het moment dat de schadeveroorzakende gebeurtenis heeft plaatsgevonden;
- dan wel, indien aan de schadeveroorzakende gebeurtenis geen levering van Producten ten grondslag ligt, ofwel geen factuur daarvoor verzonden is, de Netto Factuurwaarde van de laatste door Fiori & Co aan de Klant verzonden factuur voorafgaand aan het moment dat de schadeveroorzakende gebeurtenis heeft plaatsgevonden; en
- de totale aansprakelijkheid – ongeacht het aantal schadeveroorzakende gebeurtenissen – in geen geval meer zal bedragen dan EUR 15.000,- (zegge: vijftienduizend euro).
- Deze beperkingen gelden niet in geval van opzet of bewuste roekeloosheid van Fiori & Co en/of van leidinggevenden van Fiori & Co.
- Alle werknemers van Fiori & Co kunnen zich tegenover de Klant, en zo nodig ook tegenover derden, op gelijke voet als Fiori & Co beroepen op de bovenstaande bepalingen.
- Schade waarvoor Fiori & Co aansprakelijk gehouden kan worden, dient zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 30 dagen na het ontstaan daarvan schriftelijk aan Fiori & Co gemeld te worden, op straffe van verval van het recht op vergoeding van deze schade. Deze termijn geldt niet indien de Klant aannemelijk kan maken dat de schade wegens gegronde reden niet eerder gemeld kon worden.
- Een aansprakelijkheidsvordering jegens Fiori & Co vervalt binnen 12 maanden nadat de Klant bekend is geraakt met het schade toebrengende feit of hiermee redelijkerwijs bekend had kunnen zijn.
- Vrijwaring
- Klant is aansprakelijk voor alle schade, verliezen, kosten en onkosten, die Fiori & Co, de aan haar gelieerde vennootschappen of derde partijen lijden als gevolg van of in verband met een tekortkoming in de uitvoering van een Overeenkomst door Klant, ongeacht of die schade is veroorzaakt door Klant, diens personeel of een andere (rechts)persoon of zaak waarvoor de Klant rechtens aansprakelijk is.
- Klant vrijwaart en stelt Fiori & Co en de aan haar gelieerde vennootschappen volledig schadeloos voor alle aanspraken van derden ter zake van schade, verliezen, kosten en onkosten van de derde partijen die voortkomt uit of verband houdt met een tekortkoming in de uitvoering van een Overeenkomst door Klant dan wel andere derden als gevolg van een ingestelde vordering, aanhangig gemaakt geding of dreiging daarvan, waaronder mede begrepen maar uitdrukkelijk niet beperkt tot aanspraken zoals bedoeld in artikel 6:185 jo. 190 BW, alsmede het in die artikelen genoemde franchisebedrag, alsook aanspraken wegens inbreuk op enig intellectueel eigendomsrecht in verband met het geleverde.
- Indien Fiori & Co uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de Klant gehouden Fiori & Co zowel in als buiten rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dan van zijn in dat geval verwacht mag worden.
- Klant draagt zorg voor een adequate verzekering ter zake van het uitvoeringsrisico als hiervoor bedoeld af te De Klant is op eerste verzoek van Fiori & Co gehouden te tonen dat zij aan deze verplichting heeft voldaan. Het eigen risico komt te allen tijde voor rekening van de Klant. Indien de Klant in verband met zijn eventuele aansprakelijkheid jegens Fiori & Co aanspraak op een uitkering krachtens een verzekeringsovereenkomst kan doen gelden, dan dient de Klant ervoor zorg te dragen dat deze uitkeringen rechtstreeks aan Fiori & Co geschieden. Een eventuele uitkering aan Fiori & Co op grond van een door de Klant gesloten verzekeringsovereenkomst tast de vorderingen tot schadevergoeding van Fiori & Co op de Klant, voor zover deze de uitkering overtreffen, niet aan.
- Klant is steeds verplicht alles in het werk te stellen om de schade te beperken.
- Mocht de Klant in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen dan is Fiori & Co, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Fiori & Co en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de Klant.
- Overmacht
- Onder overmacht ex artikel 6:75 BW wordt in deze Algemene Voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaronder in de wet en jurisprudentie wordt verstaan, alle van buitenkomende oorzaken alsmede de gevolgen hiervan, voorzien of niet voorzien, waarop Fiori & Co geen invloed kan uitoefenen, waardoor Fiori & Co niet in staat is haar verplichtingen na te komen dan wel waardoor het voor Fiori & Co dermate onmogelijk bezwaarlijk en/of onevenredig kostbaar is dat nakoming van de Overeenkomst in redelijkheid niet van Fiori & Co verwacht kan worden. Hieronder vallen onder meer – maar niet uitsluitend –:
- werkstakingen in het bedrijf van Fiori & Co of van derden;
- voorschriften of verzoeken van een overheidsinstantie en/of een plaatselijke autoriteit en/of enig natuurlijk persoon die bevoegd is namens een dergelijke autoriteit op te treden;
- gewijzigde wet- en/of regelgeving als gevolg waarvan Fiori & Co niet (meer) in staat is haar verplichtingen na te komen, dan wel nakoming daardoor onmogelijk bezwaarlijk en/of onevenredig kostbaar is geworden;
- extreme weersomstandigheden;
- epidemieën en pandemieën en als gevolg daarvan getroffen (overheids)maatregelen;
- defecten en/of storing in materieel, apparatuur en/of instrumenten benodigd voor de levering van de Producten;
- gebrek aan grondstoffen, fabrieks- of vervoersstoringen van welke aard dan ook;
- de omstandigheid dat Fiori & Co een prestatie, die van belang is in verband met de door hem zelf te leveren prestatie, niet, niet tijdig of niet behoorlijk geleverd krijgt
- uitsluiting of gebrek aan personeel.
- Fiori & Co heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de Overeenkomst verhindert, intreedt nadat Fiori & Co haar verbintenis had moeten nakomen.
- Fiori & Co kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de Overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, dan is zowel Fiori & Co als de Klant gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot enige vorm van schadevergoeding aan de andere partij.
- Fiori & Co is gerechtigd betaling te vorderen ter zake van al hetgeen door of namens Fiori & Co uit hoofde van de Overeenkomst met Klant reeds is gepresteerd voorafgaande aan het moment van overmacht.
- Intellectuele Eigendomsrechten
-
- Klant zal, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Fiori & Co, de handelsnaam of merken van Fiori & Co niet gebruiken, noch enige woorden, afbeeldingen, of symbolen die naar het oordeel van Klant de betrokkenheid van Fiori & Co in of instemming met enige schriftelijke of mondelinge advertentie, presentatie, brochure, nieuwsbrief, of ander gepubliceerd materiaal kunnen impliceren.
- De krachtens een Overeenkomst door Fiori & Co aan Klant geleverde Producten houdt expliciet geen overdracht van enig intellectueel eigendomsrecht in. Alle ontwerpen van de Producten die door Fiori & Co in het kader van de Overeenkomst beschikbaar gesteld worden aan de Klant, blijven eigendom van Fiori & Co. Klant erkent de Intellectuele Eigendomsrechten op de Producten en ontwerpen van Fiori & Co uitdrukkelijk en garandeert dat zij geen inbreuk zal (laten) maken op de Intellectuele Eigendomsrechten van Fiori & Co. Klant zal deze Producten enkel verkopen aan derden en gebruiken ten behoeve van en in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst, binnen de grenzen van de Overeenkomst, en mag deze Producten en de daaraan ten grondslag liggende ontwerpen op geen enkele wijze geheel of gedeeltelijk verveelvoudigen, openbaren, of ter beschikking stellen aan derden of op enigerlei andere wijze gebruiken zonder de voorafgaande uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van Fiori & Co.
- Alle Intellectuele Eigendomsrechten die in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst zijn gebruikt of ontstaan en/of in de Producten of in een advies zijn opgenomen, waaronder begrepen maar niet beperkt tot producten, productieprocessen, toepassingen, concepten, ontwerpen, tekeningen, uitvindingen, modellen, technieken, werken, werkwijzen, uitkomsten, creaties, presentaties, computerprogramma’s, know how, gegevensverzamelingen en overige kennis, komen uitsluitend toe aan Fiori & Co, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
- Het is Klant niet toegestaan enige aanduiding omtrent auteursrechten, merken, handelsnamen of andere Intellectuele Eigendomsrechten van de door Fiori & Co geleverde Producten of de daarbij behorende materialen te verwijderen of te wijzigen.
- Het beeldmateriaal en alle daaruit voortvloeiende Intellectuele Eigendomsrechten dat door Fiori & Co aan de Klant wordt verstrekt is het exclusief eigendom van Fiori & Co. De Klant mag het beeldmateriaal van Fiori & Co uitsluitend gebruiken onder de door Fiori & Co gestelde voorwaarden. De Klant dient de voorwaarden en richtlijnen voor het gebruik van het beeldmateriaal van Fiori & Co strikt in acht te nemen.
- Indien door derden inbreuk wordt gemaakt op de Intellectuele Eigendomsrechten van Fiori & Co is de Klant verplicht om dit schriftelijk aan Fiori & Co mee te delen. Fiori & Co zal dan beslissen of zij al dan niet tegen deze inbreuk zal optreden. Fiori & Co is nimmer gehouden tot het betalen van enige vergoeding van welke aard dan ook voor de ten gevolge van een inbreuk door de Klant geleden of te lijden schade.
- Vertrouwelijkheid / Geheimhouding
-
- Beide Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van informatie waarvan Partijen weten of redelijkerwijze kunnen vermoeden dat deze informatie vertrouwelijk is.
- Klant zal de inhoud van de Overeenkomst, de Intellectuele Eigendomsrechten en richtlijnen van Fiori & Co en de Algemene Voorwaarden als vertrouwelijke informatie behandelen en deze informatie valt onder de geheimhoudingsverplichting van Klant.
- Partijen zullen zowel tijdens als na de looptijd van de Overeenkomst alle gegevens die zij ten behoeve van de uitvoering van de Overeenkomst van elkaar hebben ontvangen vertrouwelijk behandelen en niet aan enige derde openbaar maken, tenzij dit openbaar maken noodzakelijk is voor de uitvoering van de Overeenkomst, noch gebruiken voor andere doeleinden dan voor de uitvoering van genoemde Overeenkomst. Partijen zullen de verplichtingen uit dit artikel opleggen tevens aan hun werknemers en derden die zij bij de uitvoering van de Overeenkomst betrekken.
- In het geval de Klant de verplichting tot geheimhouding overtreedt, zal de Klant, zonder dat daartoe enige ingebrekestelling is vereist, voor elke overtreding een direct opeisbare boete verbeuren aan Fiori & Co van € 25.000,= (in schriftelijk: vijfentwintig duizend euro) en een bedrag van € 2.500,= (in schriftelijk: vijfentwintighonderd euro) verbeuren voor elke dag dan wel dagdeel dat de overtreding van de Klant voortduurt, onverminderd het recht van Fiori & Co om afzonderlijk aanspraak te maken op vergoeding van schade of kosten en/of de nakoming, ontbinding of opzegging van deze Overeenkomst te vorderen.
- Overdracht van rechten en verplichtingen
-
- Klant is niet gerechtigd de rechten en/of verplichtingen uit de Overeenkomst aan een derde te verkopen en/of over te dragen.
- Fiori & Co is gerechtigd de rechten en/of verplichtingen uit een Overeenkomst aan een derde te verkopen en/of over te dragen alsmede zijn aanspraken op betaling van vergoedingen aan een derde over te dragen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Klant.
- Afstand van recht
-
- Het door een van de partijen nalaten om strikte uitvoering door de andere partij te eisen van enige van een of meerdere in een Overeenkomst genoemde bepaling(en), wordt niet beschouwd als een verklaring van afstand van zo’n bepaling of een afzien van enig recht. Ieder der partijen kan te allen tijde een strikte en volledige uitvoering door de ander van genoemde bepalingen eisen.
- Toepasselijk recht en geschillen
-
- Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Fiori & Co partij is, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar woonplaats heeft. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag 1980 (CISG) is uitdrukkelijk uitgesloten.
- Geschillen die in verband met een Overeenkomst ontstaan, (geschillen over het bestaan en de geldigheid van een Overeenkomst daaronder begrepen), zullen bij uitsluiting worden beslecht door de bevoegde rechter van de rechtbank Amsterdam, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft. Niettemin heeft Fiori & Co het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter. Zo nodig in afwijking van het bepaalde in artikel 21.1 zal het geschil tussen partijen worden beslecht naar het recht van het land waar de zaak tegen Klant door Fiori & Co aanhangig wordt gemaakt indien Fiori & Co voor de toepasselijkheid van dat recht kiest. Klant stemt met deze rechtskeuze van Fiori & Co bij voorbaat in.
- Indien de Algemene Voorwaarden of een Overeenkomst in een andere taal dan de Nederlandse taal is opgesteld, dan is dat slechts voor het gemak van de gebruiker van de andere taal; in alle gevallen is de Nederlandse tekst doorslaggevend voor de uitleg en invulling van die Overeenkomst.
versie 18 september 2024